Hjälpmedel

Du tillbringar största delen av din vakna tid på kontoret. Miljön du vistas i där är viktig. En bra arbetsmiljö ska ge fritt spelrum för kreativitet och arbetslusta samtidigit som den ska skänka trivsel, vara ergonomiskt utformad och ge arbetsro.

Fundera på hur du vill ha just din arbetsplats, var ljuset kommer in , hur du vill sitta i förhållande till fönster, dörrar, intilliggande utrymmen, kollegor och inte minst ditt eget sätt att arbeta. Vårt råd är att behålla basen i din arbetsplats, arbetsstolen, skrivbordet och förvaringen, så dämpad som möjligt i såväl färgsättning, träval som utförande. På så sätt skapar du så många fler möjligheter till förändring när andan faller på. I miljön runt omkring dig kan du sedan fritt leka med färger och andra mjuka tillbehör. Du kan förändra intryck efter årstid eller låta lampor, gardiner, och mattor skapa stilen du vill ha. Vi brukar säga som i modebranschen; det är accessoarerna som gör det! 

Rätt kontorsmöbler gör medarbetarna effektivare (undersökning Vasakronan)
Info om standardtyger

Rätt kontorsmöbler bygger företagets varumärke
Rätt kontorsmöbler stödjer miljömålen
Hur monteras Lanabs kontorsmöbler


Rätt kontorsmöbler gör medarbetarna effektivare

65 % av dina medarbetare blir gladare, friskare och presterar mer om du skaffar rätt kontorsinredning. Det visar en stor undersökning som Vasakronan gjort.

Tillbaka

 

Enkla saker att tänka på vid val av möbler

 

Vad är då rätt möbler? Här är några tips från oss som gjort allt för att tillverka dem sedan 1990.

MATERIAL: Ta det du gillar mest, som passar ihop med övriga material i lokalen. Du måste ju själv trivas.

KONTORSSTOLAR: Välj beroende på hur mycket du sitter. Hög-ergonomisk stol som går att variera vid mycket sittande, för att spara kroppen och minska belastningsskador. Vid mindre sittande spelar ergonomin mindre roll.

KONFERENSSTOLAR: Utgå från hur långa möten ni brukar ha. Ju längre möten, desto mer ergonomiska och bekväma bör stolarna vara. Om du väljer stapelbara blir det lätt att variera antalet sittande.

LUNCHRUMSSTOLAR: Utgå från utrymmet och tiden ni brukar sitta. Välj gärna stapelbara om du har många gäster. Och glöm inte att det underlättar för städningen om stolarna är upphängningsbara – vi har även sådana som inte är det :)

FÅTÖLJER OCH SOFFOR: Slitstarka tyger är viktiga både för hållbarhet och ditt företags image. Om du är som vi uppskattar du även om sofforna är sköna nog att sova över i när du har mycket att göra.

SKRIVBORD: Eftersom du arbetar mycket vid bordet är ergonomin givetvis viktig. Anpassa bordsstorlek efter ditt eget behov. Och välj höj/sänkbart bord så att du kan variera din sittställning. Det sparar rygg och axlar så att du kan undvika belastningsskador.

KONFERENSBORD: Anpassa efter storleken på rummet där bordet ska stå samt antalet möjliga mötesdeltagare. Hellre för stort än för litet.

LUNCHRUMSBORD: Anpassa efter antalet lunchgäster du har samtidigt. Hellre för stort än för litet.

FÖRVARING: Ställ dig fem frågor: 1) Hur mycket förvaring behöver du v-e-r-k-l-i-g-e-n? 2) Hur mycket utrymme finns det för skåpen? 3) Vill du kunna stänga om pärmar och papper? 4) Hur säkra vill du att skåpen ska vara? 5) Vad vill du titta på varje gång du hämtar en pärm? Anpassa skåpen efter svaren.

Tillbaka

 

 

Rätt kontorsmöbler bygger företagets varumärke

Det tar bara några få sekunder för dina besökare att bilda sig en uppfattning om ditt företag. Hur professionella är ni? Och hur seriösa? Som du vet är det första intrycket alltid starkt och svårt att förändra. Ett väl utformat kontor bidrar till att stärka ditt företags varumärke och kultur. Särskilt viktigt är att tänka igenom vilka värderingar ni förmedlar i reception och entré. Färger och material visar till exempel hur ni förhåller er till branschen ¬– antingen följer ni normerna eller så tar ni aktivt avstånd från dem. Enhetliga, matchande möbelserier signalerar att ni är medvetna och genomtänkta (välj därför en leverantör som inte ändrar design stup i kvarten). Smarta förvaringslösningar visar att ni också är det. Faktum är att 75 procent av det som produceras i Skandinavien idag är tjänster, vilket gör arkitektur och miljö viktigare eftersom det är något man kan se och ta på. Glöm inte heller att företag som speglar sin kultur och sina värderingar i lokalerna skapar tydlighet och stolthet hos medarbetarna som möter omvärlden.

Tillbaka

 

    

Rätt kontorsmöbler stödjer miljömålen

Det finns många vanliga sätt att vara miljövänlig på i ett kontor. Återvinna papper. Minska pappersförbrukningen genom att mejla och läsa på skärmen istället för att printa. Stänga av alla kontorsmaskiner under natten. Sänka värmen en grad. Ett av de effektivare sätten är att välja kontorsmöbler som har lång livslängd och går att återvinna. Det kräver att de är gjorda av återvinningsvänliga material som trä, metall och vissa plaster. (Som av en händelse uppfyller Lanab Designs produkter just de kraven.) Viktigt är också att välja leverantörer som har möbelserierna kvar länge, så att ni kan komplettera genom åren, och inte tvingas byta ut gamla möbler i förtid. (Som av en händelse uppfyller Lanab Design även detta.) Om ni trots allt byter kontorsmöblerna innan de är utslitna finns det flera företag som arbetar med att köpa eller ta hand om gamla möbler. Vilket ger dem ett nytt liv hos andra företag, skolor, omsorg eller föreningar. Både miljövänligt och kostnadseffektivt. Ring oss när det är dags, så förmedlar vi gärna kontakter.
 

Tillbaka

    

Lanab Designs standardtyger

Våra standardtyger för stolar heter Aquarius och Zeta från Camira Fabrics och de är avsedda för offentlig miljö. Tyget rengörs bäst med fuktig trasa och mer information hittar du nedan. Skärmväggarna kläs i tyg Fiji alternativt insänt tyg.

Kamgarn

100% kamgarnsull
Martindale: 50.000 varv
Ljusäkthet: 5
Flamsäkerhet:
BS-EN 1021=1 / 1994 cigarett
BS-EN 1021-2/ 1994 öppenlåga
Kamgarn standardfärger

Zeta
100% polyolefin
Ljusäkthet: 6
Martindale: 50.000 varv
Flamsäkerhet: BS-EN 1021=1 / 1994 cigarett

Tyg Fiji till skärmvägg Wilma

Tillbaka

     

Hur monteras Lanab Designs kontorsmöbler

 

 

Tillbaka

Praktisk checklista att printa

Ju mer du tänker igenom före köpet, desto smidigare och effektivare fungerar ditt kontor redan från dag ett. Om något på checklistan känns självklart hoppas vi att du ursäktar oss, men vi vill till varje pris inte att du ska missa något viktigt.

Sittmöbler


Kontorsstolar:

  • Ju längre tid du sitter, desto viktigare med hög ergonomi och möjligheter att variera sittandet. Det sparar kroppen och minskar belastningsskador.

Konferensstolar:

  • Ju längre möten, desto viktigare att stolarna är ergonomiska och bekväma.
  • Varierar antalet sittande? Välj stapelbara stolar.

Lunchrumsstolar:

  • Trångt? Välj stapelbara stolar.
  • Varierar antalet sittande? Välj stapelbara stolar.
  • Glöm inte att det underlättar för städningen om stolarna är upphängningsbara.

Fåtöljer och soffor:

  • Slitstarka tyger är viktiga både för hållbarhet och ditt företags image.

 

Bord

Skrivbord:

  • Anpassa bordsstorlek efter arbetsplatsens yta samt efter ditt eget behov. (Oftast gör man tvärtom och anpassar antalet prylar på bordet efter skrivbordets yta.)
  • Välj höj/sänkbart bord så att du kan variera din arbetsställning. Det sparar rygg och axlar och minskar belastningsskador.

Konferensbord:

  • Anpassa efter storleken på rummet där bordet ska stå samt antalet möjliga mötesdeltagare. Hellre för stort än för litet.

Lunchrumsbord:

  • Anpassa efter antalet lunchgäster du har samtidigt. Hellre för stort än för litet.

 

Förvaring

  • Hur mycket förvaring behöver du v-e-r-k-l-i-g-e-n? Räkna med pärmar, böcker, arkivering och övriga saker.
  • Hur mycket utrymme finns det för skåpen?
  • Vill du kunna stänga om pärmar och papper?
  • Vilken form av pappershantering önskar du?
  • Hur säker måste förvaringen vara?

 

Ergonomi

  • Vilka ergonomiska behov har personalen i sina arbetsuppgifter?
  • Finns det anställda med särskilda behov på grund av skador eller liknande?
  • Kan du förekomma sjukskrivningar istället för att försöka rätta till problem i efterhand? (Alla har rätt till en ergonomisk arbetsplats.)

 

Design

  • Vilket intryck av ditt företag (varumärke och kultur) vill du ge besökarna? Anpassa kvalitet, stil, typ, färger och material.
  • Vilka värderingar vill du bygga hos medarbetarna?
  • Har din bransch några färger och material som du vill ha – eller ta avstånd från?
  • Kan du köpa kontorsmöbler som matchar varandra? Det gör att kontoret ser mer genomtänkt och välplanerat ut.
  • Växer ni och behöver komplettera produkter? Kommer samma serier att finnas kvar? (Tidlös design är klok design.)

 

Material

  • Vad gillar du mest? Ta det, för du måste själv trivas.
  • Vad passar ihop med övriga material i lokalen?
  • Finns det särskilda behov?
  • Vilka skötselkrav har materialet du gillar? Är det praktiskt genomförbart?
  • Svarar möblerna upp mot ditt företags miljökrav?

 

Rumsplanering

  • Hur många arbetsstationer behövs inom överskådlig framtid?
  • Hur stor yta behöver varje anställd? Arbetsmiljöverkets riktlinje för öppna kontorslandskap är 15-20 kvm per person, inklusive kommunikationsytor.
  • Hur ska personalen placeras?
  • Hur kommer ljuset in? Det bör inte skapa skuggor vid arbete. Och du vill inte ha solljus direkt på din dataskärm.
  • Vilka ytor ska bara användas internt respektive även externt?
  • Vilka olika arbetsuppgifter ska utföras i kontoret?
  • Vilket slags besöksyta behövs och hur stor måste den vara?
  • Vilket slags mötesyta behövs och hur stor måste den vara?

 

Tekniska krav

  • Behöver du plats för dator?
  • Behöver du plats för projektor?
  • Hur många uttag behöver du?
  • Ska sladdarna döljas?

 

Inköp

  • Vilken budget finns? Behöver du prioritera något område?
  • Hur viktig är livslängden?
  • När behöver du möblerna?
  • Behöver du hjälp med montering etc?
  • Behöver du hjälp med att bli av med gamla möbler?

 

Framtiden

  • Vilka behov kommer ni att ha om ett år eller fem år?
  • Växer ni och behöver komplettera produkter? Kommer samma serier att finnas kvar?
  • Kommer ni att kunna vara flexibla? 

Tillbaka

© 2017 Lanab Design. All rights reserved. Kontakt / info@lanabdesign.se / +46(0)380-555 170